Site-ul este lansat de către Centrul Coordonator al Platformei Naționale de Mecatronică (PNM), din cadrul Universitătii Tehnice din Cluj-Napoca, în contextul pregătirilor pentru dezvoltarea proiectului: Cluj-Napoca Smart City.” Comunitatea Organizațiilor care Învață „
Conceptul de „Organizație care învață”, a fost lansat și dezvoltat încă din anul 1990 de către Prof.Peter Senge de la Institutul de Tehnologie Massachusetts (MIT). Prof. P.Senge definește cele cinci discipline care stau la baza construirii organizațiilor care învață astfel: Gândirea sistemică, Măiestria personală, Modelele mentale, Construirea unei viziuni comune privind organizația (școala) și Învățarea în echipă. Disciplina este înțeleasă ca un ansamblu de teorii și tehnici care trebuie să fie studiate și însușite pentru a putea fi puse în practică. În cadrul MIT s-a înființat în 1991 Centrul pentru Invățare Organizațională care, in aprilie 1997 a devenit: Societatea pentru Învățare Organizațională (SoL).
Proiectul este rezultatul efortului în cercetare pentru dezvoltarea și promovarea tehnologiilor educaționale inteligente în învățământul din Romania, în acord cu evoluția în dezvoltarea tehnologică și cu cerințele societății bazate pe cunoaștere. Acest efort este susținut pe parcursul a mai bine de un sfert de veac (începând din 1990), de către specialiștii Departamentului de Mecatronică al Universității Tehnice din Cluj-Napoca ( coordonator), într-un parteneriat național care reunește toate universitățile din țară în care ființează specializarea de mecatronică (11 universități). A fost evaluată experiența mondială în domeniul tehnologiei și educației mecatronice precum și situația la nivel național.
Proiectul are drept scop dezvoltarea fundamentelor științifice, metodelor și mijloacelor necesare pentru valorificarea potențialului inovator al mecatronicii în demersurile pentru consolidarea pilonilor platformei Cluj-Napoca Smart City. Acești piloni sunt definiți astfel:-Guvernare inteligentă (Management inteligent);Tehnologii inteligente și Oameni inteligenți (Intelligent people). Un Smart City este un oraș al învățării, al cunoașterii, al creației și inovării. Oamenii inteligenți sunt și rezultatul educației inteligente. Orașul învață prin cetățenii săi care, sunt integrați în organizații care învață (familie, școli, universități firme etc.) Efortul principal în realizarea proiectului va fi orientat către consolidarearea pilonului ”Oameni inteligenți “, prin pregătirea cadrului pentru evoluția treptată a școlilor și grădinițelor din subordinea Primăriei Cluj-Napoca către statutul de “Organizații care învață” precum și prin dezvoltarea unui parteneriat mai larg, incluzînd mediul academic și firmele din perimetrul municipiului și nu numai, care, pot contribui esențial la consolidarea celor trei piloni ai unui Smart City. Conceptul “Organizații care învață”, poate fi de interes deopotrivă la nivel academic și la nivelul firmelor.Experiența mondială confirmă acest lucru. Demersurile în acest sens sunt esențiale pentru crearea și dezvoltarea unei stări de spirit la nivel de comunitate care, să stimuleze activarea resurselor necesare susținerii efortului pentru consolidarea in ansamblu a celor trei piloni ai unui Smart City. Comunitățile durabile au nevoie de școli viabile pentru toți copiii și de oportunități de învățare pentru toți adulții din interiorul lor. Școlile care învață nu reprezintă un loc distinct și aparte ci mai curând un sistem viu de învățare-unul dedicat ideii conform căreia toți cei implicați, în mod individual sau împreună, îsi vor consolida și își vor lărgi, domeniul cunoașterii și al abilităților.
PNM este una dintre finalitățile importante ale proiectului POSDRU-FLEXFORM:Program de formare profesională flexibilă pe platforme mecatronice (www.flexform.ro), coordonat de către Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.
Platforma Națională de Mecatronică este concepută ca un mecanism național, care, să activeze resursele materiale si umane în plan local, regional , național și, să asigure abordarea sistemică, în viziune integratoare (holistică ) a problemelor complexe privind educația inteligentă și învățarea organizațională , în acord cu exigențele societății bazate pe cunoaștere. La nivelul UE ființează din anul 2005 o astfel de structură ( www.eucis-lll.eu)
Cuvântul mecatronică, brevetat de către Concernul Yaskawa Electric din Japonia la începutul deceniului opt al sec. trecut, a fost utilizat pentru a descrie fuziunea tehnologică a trei mari domenii inginerești: inginerie mecanică – inginerie electrică, electronică,telecomunicații – teoria controlului și tehnologia informației. Mecatronica s-a născut ca tehnologie și, a devenit foarte repede filosofie (filosofia integrării), știința mașinilor inteligente, respectiv, mediu pentru educație inteligentă și învățare organizațională, în societatea bazată pe cunoaștere. Dezvoltarea tehnologică în secolul XXI are la bază triada: Mecatronică avansată (coloana vertebrală)-Sistemele ciber –fizice(CPS) și Internetul lucrurilor (IoT).
Mecatronica avansată reprezintă suportul tehnico-științific al celor cinci discipline care stau la baza demersurilor pe care școlile le fac pentru a dobândi statutul de “organizații care învață”. Proiectul reprezintă o premieră absolută la nivel național și internațional și prin faptul că abordărilor conceptuale specifice celor cinci discipline le sunt asociate experimente. Platformele mecatronice (echipamente,aparatură, software etc.) reprezintă infractructura de bază a mediilor pentru educație inteligentă și invățare organizațională. Imaginile accesibile la adresa:www.cnette.utcluj.ro sunt relevante în acest sens. Alte detalii relevante pentru această temă se pot afla pe site-urile cu tematică precum :Advanced mechatronics for kids sau Superb Sites on Mechatronics & Robotics Engineering.
Dezvoltarea proiectului va aduce și un plus de strălucire Municipiului Cluj-Napoca în calitate de gazdă a Conferinței Internaționale ATLAS-2018 (www.atlas-conference.org). Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca este partener și coorganizator al conferinței.